מה צפוי למחירי הסחורות בעקבות המלחמה באוקראינה?

במאמר זה נסביר כיצד מלחמה משפיעה על כל אחד מאיתנו בהיבט של מחיר הסחורות. רוצים להמשיך לקרוא ? הקליקו כאן להמשך קריאה >>>>
מה צפוי למחירי הסחורות בעקבות המלחמה באוקראינה

בכל פעם שמתרחש אירוע בעל השלכות בינלאומיות שונות, אפילו אם הוא מתרחש בקצה של העולם, מיד מתחילים אנליסטים כלכליים, פרשנים ועיתונאים להתעסק בשאלה אחת "כיצד האירוע ישפיע על כלכלת העולם". המטרה היא להבין איך האירוע ישפיע ברמת המקרו על הכלכלה, קרי ברמת המדינות או הענפים, וברמת המיקרו, כלומר איך הוא ישפיע על כל אחד מאיתנו.

בימים אלו אנחנו יכולים לראות דוגמא חיה לכך. המלחמה באוקראינה הנמשכת נכון לכתיבת מאמר זה כבר ארבעה שבועות ואיש לא רואה את סופה, משפיעה כמובן באופן ישיר על תושבי אוקראינה וכן על תושבי רוסיה הנאלצים להתמודד עם סנקציות דרמטיות מצד רוב מדינות העולם, אך היא גם משפיעה על כל אחת מאיתנו דרך מחירי סחורות מסוגים שונים.

במאמר זה נסביר כיצד מלחמה משפיעה על כל אחד מאיתנו בהיבט של מחיר הסחורות, אך לפני כן נסביר מה זה אומר בדיוק, למה מתכוונים, פרשנים ועיתונאים, כשהם כותבים מאמר בעיתונות הכלכלית או הכללית על מחירי סחורות, והשפעתה של המלחמה עליהם.

למה מתכוונים שאומרים מחירים סחורות?

אחד השווקים החשובים והמשמעותיים ביותר הוא שוק הסחורות. זה יכול להתייחס לסחורות שקשורות לתשומות בנייה וזה יכול להתייחס לסחורות שקשורות למזון, ולמעשה לכל ענף שהוא. מדובר על שווקים שמגלגלים מיליארדי דולרים ומשפיעים על כל אחד מאיתנו בצורה כזו או אחרת.

לכל סחורה יש השפעה עלינו ובוודאי לכל תג מחיר שנקבע עבורה. בשביל לפשט את זה, נציג זאת דרך עולם הבנייה. כאשר אנחנו מתכננים פרויקט בנייה מסוים, אחד המאפיינים שיקבע את הסכום שנצטרך לשלם בשביל שנוכל לקיים את הפרויקט, הן הסחורות המרכיבות אותו. ברזל, לבנים, אלומיניום, עץ, כל סוג חומר בו אנחנו נשתמש בתהליך הפרויקט, יש לו מחיר והוא ישפיע על התקציב שנידרש לקבוע עבור הפרויקט וכמה נצטרך להשקיע בו.

אם מחיר הסחורות עולה, הרי שעלות הבנייה תעלה, אם מחיר הסחורות יורד, אז באופן טבעי עלות הבנייה תרד. לכל אירוע בסדר גודל בינלאומי יכולה להיות השפעה כזו או אחרת על מחיר הסחורות ומכאן שהוא ישפיע על עלות פרויקט הבניה שלנו.

האם וכיצד המלחמה תשפיע על מחיר הסחורות?

לשאלה האם המלחמה תשפיע על מחיר הסחורות, התשובה היא חד משמעית כן. אין אפשרות אחרת.

כיצד היא תשפיע? ראשית, מעצם העובדה שיש מלחמה, אז הביקוש לסחורות מסוימות עולה ולכן המחירים יעלו. כמו כן, סביר להניח שההיצע מצד אותן מדינות יורד, אז זה ישפיע דרמטית על המחיר.

שנית, מאחר ורוסיה מתמודדת עם סנקציות משמעותיות, אז כוח היצוא שלה יורד, מה שמקטין דרמטית את ההיצע בשוק, מנגד סביר להניח שהדרישה לסחורות מצידה תעלה, מה שיכול לערער את המחירים עבור כל השוק ולא רק עבורה.

תמונה: shutterstock