ישראל מעצמת פטנטים, האומנם?

ישראל היא סטארט אפ ניישן, אך האם אנחנו באמת מעצמם פטנטים? בכתבה הבאה נדון בנושא. להמשך קריאה, אתם מוזמנים להקליק כאן ולהמשיך לכתבה
פטנטים

ישנם לא מעט תארים שאנחנו, הישראלים, אוהבים להעניק לעצמנו. בשני העשורים האחרונים, אין ספק שאחד התוארים הפופולאריים עלינו הוא סטארט אפ ניישן. בזכות העובדה שהרבה מאוד סטארטאפים הוקמו בישראל, חלקם הגדול מאוד הצליח ונמכר לחברות בינלאומיות גדולות, אזי שהתואר הזה הוא ללא ספק נכון, וגם מייצג אותנו נאמנה בחו"ל.

תואר אחר שאנחנו אוהבים להעניק לעצמנו הוא, מעצמת פטנטים. מאחר ויש לא מעט סטאראפים ישראלים שהוקמו והביאו עימם שכלולים ואמצעים שונים שלא היו קיימים קודם לכן, מה שהוביל גם הרבה מאוד חברות בינלאומיות לבחור להקים דווקא בישראל מרכזי פיתוח ומחקר, אזי שעם הזמן נוצרה התחושה שישראל היא מעצמת פטנטים, ביחס למדינות אחרות.

לפני שנסביר האם זה נכון, צריך להבין מה המשמעות של פטנטים. מדובר בהמצאה שלא היתה קיימת קודם לכן, או היתה קיימת וכעת בזכות הפטנט היא עברה שדרוג משמעותי. זה יכול להיות גם פריט שהיה קיים בצורה מסוימת, ובזכות פטנט ספציפי כל אופי השימוש בו השתנה והפך להיות הרבה יעיל, קל ובטוח. פטנטים משנים מאז ומתמיד את העולם, מקדמים את האנושות, ומביאים אותנו לגלות וליהנות מדברים חדשים

נבחן האם ישראל היא מעצמת פטנטים

התשובה מתחלקת לשניים. אם בוחנים את כמות הפטנטים ביחס לנפש, אז אין ספק שישראל היא מעצמת פטנטים. במהלך השנים, ישראל עלתה בדירוג המדינות המובילות בהגשת פטנטים, ביחס לגודל האוכלוסייה שלה. בשנת 2000 היא דורגה במקום השלישי, עם השנים היא ירדה מעט, אך היא עדיין מדורגת בעשרים המקומות הראשונים.

בהתחשב בעובדה שישנן מדינות עם כלכלות יותר חזקות, מערכות חינוך ובפרט אקדמיות הרבה יותר משמעותיות, השקעות ממשלתיות יותר גדולות וכן משתנים אחרים שיש להם השפעה, אין ספק שמדובר בהישג גדול ומשמעותי. במיוחד לאור העובדה, שעל פי חלוקת הפטנטים, הרי שרובם מגיעים מענפי הרפואה. דבר שתורם לאנושות באופן רחב.

יחד עם זאת, צריך לקחת את הדברים בעירבון מוגבל. עדיין לא מדובר במספרים מוחלטים גבוהים, כלומר, הנתון בוחן המצאת פטנטים ביחס לגודל האוכלוסייה. מאחר ואוכלוסיית ישראל היא 9 מיליון, אז באופן טבעי הנתונים הם טובים. על מנת שהם ימשיכו להיות כאלה, אנחנו צריכים לדאוג שכמות הפטנטים תעלה, גם כשגודל האוכלוסייה עולה. לשם כך נדרשת השקעה בהתאם.

נקודה נוספת שאנחנו צריכים לקחת בחשבון, על פי הנתונים כמעט שלושים אחוז מהפטנטים הם בבעלות זרה, כלומר נמצאים בבעלות של חברות זרות, למרות שהממציאים עצמם הם ישראלים. זה אומר שני דברים, ראשית, מבחינה כלכלית, הממציאים הישראלים לא בהכרח נהנים מכך, שנית, זה אומר גם שבאותם 30 אחוז מהמקרים, ההשקעה בפטנטים מגיע ממקור זר, מה שיכול ללמד אולי על ההשקעה של המדינה בתהליך.

יחד עם זאת, בהתחשב בכל הנתונים והמשתנים מסביב, אין ספק שישראל היא מעצמה בתחום הפטנטים.